دانستنی ها

اطلاعات روز دنیا

دانستنی ها

اطلاعات روز دنیا

انواع  سیستم های تصفیه فاضلاب صنعتی و پساب

 سیستم های تصفیه فاضلاب صنعتی  ( فاضلاب شیمیایی) با توجه به تاثیرات منفی که ورود این پساب ها به محیط زیست به همراه دارند، دارای تنوع بالایی است. به طوریکه هر یک از این روش ها با توجه به نوع مواد آلاینده موجود در فاضلاب شیمیایی طراحی شده و دارای ویژگی های خاصی هستند. گروه صنعتی هفت؛ تولیدکننده تجهیزات تصفیه آب و فاضلاب در ادامه به رایج ترین روش های  تصفیه فاضلاب صنعتی و پساب ها پرداخته و ویژگی های هر یک را ارائه خواهد داد.

  هدف از تصفیه بیولوژیک فاضلاب چیست ؟ | شرکت مهندسین مشاور بوم پایش اصفهان  

فاکتورهای مهم در تعیین روش های تصفیه فاضلاب صنعتی

روش های معرفی شده برای تصفیه پساب های صنعتی و شیمیایی در تمام دنیا از دایره گسترده ای برخوردار است که در تعیین بهترین روش لازم است به چند فاکتور مهم توجه شود که برخی از آنها عبارتند از:

  • مقدار چربی و ذرات کلوئیدی موجود در فاضلاب
  • مقدار یون های سمی از قبیل روی، نیکل،  کادمیوم
  • مقدار مواد جامد معلق در فاضلاب و میزان بزرگی آنها
  • درجه تجدید ناپذیری فاضلاب صنعتی
  • پارامترهای کیفی از قبیل BOD، COD، TSS و PH
  • نوع مواد آلی و غیر آلی موجود در فاضلاب
  • کیفیت مورد نیاز برای فاضلاب خروجی به منظور استفاده مجدد در صنایع مختلف یا ورود به طبیعت
  • مقدار فاضلاب ورودی به تصفیه خانه

بر اساس فاکتورهای فوق می توان روش های تصفیه شیمیایی فاضلاب، فیزیکی و بیولوژیکی خاصی را انتخاب نمود و تجهیزات مورد نیاز برای اجرای فرآیند تصفیه فاضلاب را تهیه کرد.

 فرایند سیستم  تصفیه فاضلاب و پساب صنعتی

 

در تصفیه فاضلاب صنعتی دو بخش عمده وجود دارد که شامل تصفیه شیمیایی و فیزیکی و تصفیه بیولوژیکی می باشد

 

که با توجه به شناخت به وجود آمده از لحاظ کمی و کیفی در خصوص انتخاب روش های تصفیه فاضلاب صنعتی می

 

توان اقدام نمود. عمده ترین روش های تصفیه مقدماتی فاضلاب صنعتی شامل موارد ذیل می باشند:


 ۱- حذف ذرات چربی و روغن غیر محلول و همچنین ذرات جامد قابل ته نشینی در حوض ته نشینی اولیه یا سپتیک تانک ها


۲-حذف چربی و روغن محلول در واحد چربی گیر پیشرفته به وسیله هوای محلول به روش

DAF 

۳-ته نشینی و حذف ذرات جامد معلق کلوئیدی به وسیله افزودن مواد شیمیایی به روش انعقاد شیمیایی
 

 ۴-حذف عوامل رنگی، سمی و ذرات جامد معلق به وسیله انعقاد الکتریکی
 

۵-استفاده از اکسیداسیون پیشرفته به منظور حذف عوامل تجزیه ناپذیر

 


عمده ترین  سیستم های تصفیه بیولوژیکی فاضلاب و پساب صنعتی نیز شامل موارد ذیل می باشد: 

۱- استفاده از روش های بی هوازی به منظور رشد و تکثیر میکروارگانیزم های بی هوازی مانند روش های UABR, UAFBR UASB


۲- استفاده از روش های هوازی و تزریق هوا به درون فاضلاب صنعتی به منظور تصفیه بیولوژیکی مانند روش های هوادهی گسترده EAAS و هوادهی رشد چسبیده مانند MBBR


۳- استفاده از واحدهای گندزدایی، ته نشینی نهایی و هضم و دفع لجن فراوری شده.

 

 

 کاربردهای سیستم تصفیه فاضلاب و پساب صنعتی بسیار وسیع و گسترده می‌باشد و تقریباً در تمامی صنایع کاربرد دارد، به‌صورت خلاصه این کاربردها شامل موارد ذیل می‌باشند:

تصفیه و بازگرداندن آب و فاضلاب کارواش و قالی‌شویی‌ها که حاوی کف و دترجنت می‌باشد.

تصفیه فاضلاب کارخانه‌های لبنی که در اثر فرایند CIP و شستشوی مخازن ولوله‌های تولید لبنیات مانند شیر، ماست، کره و پنیر به وجود می‌آید و حاوی مواد چرب می‌باشد.

تصفیه فاضلاب کارخانه‌های نشاسته، گلوکز و گلوتن که حاوی مقادیر زیادی کربوهیدرات بوده و در اثر فرایندهای مختلف تخمیر و تغلیظ به وجود می‌آید.

تصفیه فاضلاب صنایع رنگرزی و نساجی دارای مواد آلی، رنگ و ذرات جامد معلق و ترکیبات سخت تجزیه‌پذیر.

سیستم تصفیه فاضلاب کارخانه‌های کارتن و کاغذسازی و بازگرداندن آب مصرفی به ابتدای خط تولید با حذف ترکیبات آلی موجود در فاضلاب.

تصفیه پساب صنایع غذایی مانند سوسیس و کالباس که حاوی پروتئین و چربی بالایی می‌باشد.

تصفیه پساب کارخانه‌های مواد شوینده که حاوی ترکیبات سخت تجزیه‌پذیر و مواد سمی می‌باشند.

تصفیه فاضلاب واحدهای دباغی و چرم‌سازی و از بین بردن سولفید، ذرات جامد، ترکیبات کرم.

مفاهیم تصفیه بیولوژیکی فاضلاب :: مهندس باش !

 

سیستم تصفیه فیزیکی فاضلاب صنعتی

وجود ذرات معلق موجود در پساب های صنعتی منجر به ایجاد رسوب در تجهیزات تصفیه می گردد و به همین منظور لازم است در حذف آنها را به عنوان اولین گام در نظر گرفت. جمع آوری مواد جامد معلق در فاضلاب به شیوه های مختلفی انجام میشود که از اصلی ترین آنها می توان به استفاده از آشغالگیرها اشاره نمود. نصب اشغال گیری دستی،  اشقال گیری مکانیکی و انواع  اشغال گیری زوج توری با توجه به نوع ذرات معلق در فاضلاب در مسیر عبور آنها باعث میشود از ورود آنها به درون تجهیزات مختلف از قبیل پمپ جلوگیری شود. لازم به ذکر است که در این روش تصفیه فاضلاب صنعتی تنها ذرات جامد با اندازه بزرگ قابل حذف می باشند و تاثیری بر مواد آلی و غیر آلی و باکتری و میکروارگانیسم ها ندارد. علاوه براین، با کمک تجهیزاتی از قبیل  کلاسیفایرعمل دانه گیری و حذف شن و ماسه معلق در فاضلاب تا 95 درصد بهتر انجام میشود.

 

سیستم تصفیه شیمیایی فاضلاب صنعتی

یکی از اصلی ترین روش های تصفیه فاضلاب شیمیایی، تزریق مواد شیمیایی به فاضلاب و جداسازی آلاینده ها از آن می باشد. از جمله این موارد می توان به استفاده از دستگاه های چربی گیری فاضلاب اشاره نمود. به منظور حذف ذرات کلوئیدی موجود در فاضلاب لازم است با استفاده از تجهیزات مختلف از قبیل چربی گیر DAF چربی گیری ‌ APLو چربی گیری‌CPL به انعقاد این ذرات کمک نمود. ذرات چربی پس از انعقاد به سطح فاضلاب منتقل شده و قابل جمع آوری می باشند. برای جمع آوری این ذرات از اویل اسکیمر استفاده می گردد. علاوه براین، با تزریق مواد شیمیایی مختلف می توان نسبت به تنظیم PH فاضلاب اقدام نمود که تاثیر زیادی بر کیفیت پساب ها خواهد داشت. از دیگر تجهیزات به کار رفته برای تصفیه شیمیایی فاضلاب می توان به انواع کلاریفایر اشاره نمود که فرآیند مخلوط کردن مواد منعقدکننده و پساب ها را با سرعت بالا انجام داده و ته نشینی آنها را آسان می کند.

لازم به ذکر است که روش جمع آوری و منعقد کردن ذرات موجود در پساب با توجه به نوع آنها متفاوت بوده و برای برخی از انواع فاضلاب می توان ازپکیج فلو کانت اشاره نمود. اساس کار این پکیج بر پایه تزریق پلی الکترولیت یا پلی آکریل آمید بوده و با توجه به نوع مواد و پودری که در آن استفاده می گردد به انواع مختلف فلوکولانت کاتیونی و آنیونی تقسیم می گردد.

سیستم تصفیه بیولوژیکی فاضلاب شیمیایی

از مهم ترین روش های تصفیه فاضلاب صنعتی می توان به تصفیه بیولوژیکی آن اشاره نمود. وجود باکتری ها و میکروارگانیسم ها در پساب های شیمیایی از بزرگترین تهدیدها برای سفره های آب زیرزمینی و سلامت انسان و طبیعت به شمار می رود. به همین منظور لازم است با روش های مختلف نسبت به حذف این باکتری ها اقدام نمود

 

 

 

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد